Kundesenter


Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.

Kjøpsvilkår og betingelser

Sist oppdatert 17.09.2024

 

Partene

Selger er:

GamEra AS
Adresse: Nordre Kullerød 19, 3241 Sandefjord
E-post: 
post@gamera.no
Telefon: 33 45 03 00
Org. nr: 928 034 399
og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

 

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

 

1. Generelle vilkår

Betingelsene er utarbeidet for å informere om hvilke rettigheter og plikter en kjøper har til GamEra AS (heretter GamEra) ved kjøp av varer som GamEra markedsfører på nettsidene sine. De lover som anvendes ifb. salg/kjøp over internett er:

 

Forbrukerbrukerkjøpsloven (lov av juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp).

 

Angrerettloven (lov av juni 2014 nr. 27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler).

 

E-handelsloven (lov av mai 2003 nr. 35 om visse sider av elektronisk handel og andre informasjonssamfunnstjenester).

 

Kjøpsbetingelsene regulerer forbrukerkjøp som omhandler kjøp av varer fra en næringsdrivende til en forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. For kjøp til næringsvirksomhet er dette regulert gjennom Avtaleloven, der Forbrukerkjøpsloven, Angrerettloven og E-handelsloven ikke er anvendelig. For kjøp til næringsvirksomhet se punkt ”22. Kjøp til næringsvirksomhet”. Kjøpsbetingelsene kan aldri virke begrensende for lovgivningen som anvendes ved kjøp, men angir fordelaktige vilkår eller presiserer eksisterende vilkår som i lovgivningen er mer abstrakt.

 

Kjøpers tilgang til- og aksept av salgsbetingelsene følger av angrerettloven §§ 14 og 8 første ledd og e-handelsloven §§ 8 og 11, at kjøper skal ha enkel tilgang til nettbutikkens salgsbetingelser. Der kjøper tillegger e-postadresse til kundeopplysningene skal kjøper få en kopi av kjøpsbetingelsene som er gyldig på kjøpstidspunkt. Der kjøper ikke tillegger e-postadresse vil det til enhver tid ligge tilgang til gjeldende kjøpsbetingelser på nettsidene til GamEra. Det er verdt å merke seg at de publiserte kjøpsbetingelser som «lever» på nettsidene til GamEra ikke nødvendigvis er de samme som var gjeldende på kjøpstidspunkt. GamEra forplikter å oppbevare kopier av tidligere revisjoner av kjøpsbetingelsene, og forplikter å utgi på rett kopi på forespørsel fra tidligere kjøpere.

 

Vi leverer kun til Fastlands-Norge. (Se punkt 13.1 om levering til Svalbard, Bjørnøya eller Jan Mayen).

 

2. Bestillingsmåter

Bestillinger (ordrer) kan gjennomføres i nettbutikken GamEra.no. Når bestillingen er gjort, anses denne kjøpsbetingelsen som akseptert/godtatt.

3. Hvem kan bestille

Kjøper må være over 16 år, men enkelte betalingsmetoder kan kreve høyere alder. Dette reguleres av betalingstilbyderen, der hovedregelen tilsier at personer under 18 år ikke kan sette seg i gjeld. I tilfeller der det er behov for å bestille varer for andre enn seg selv, f.eks. til næringsvirksomhet, organisasjon, familiemedlemmer, gaver, vergeforhold m.m., skal man oppgi seg selv som kontaktperson. Ved kjøp til næringsvirksomhet eller organisasjon er det organisasjonen som er juridisk ansvarlig for kjøpet, så lenge bestiller/kontaktpersonen har en rolle i organisasjonen. I øvrige situasjoner der kjøper er forskjellig fra bestiller, er bestiller/kontaktperson juridisk ansvarlig for kjøpet.

 

4. Bestillingens innhold

Kjøper plikter å opplyse sannferdig om kundenavn, faktura- og leveringsadresse, telefonnummer, e-postadresse, samt hvilke varelinjer som skal bestilles. Kjøper kan om ønskelig opplyse om ønsket fraktmetode, bestillingsreferanse og beskjeder til salgsavdeling. Dersom bestiller opptrer som kontaktperson, plikter kjøper å opplyse om eget navn, telefonnummer og e-postadresse.

 

5. Produktinformasjon

GamEra skal alltid jobbe for å effektivt opplyse om produktenes egenskaper, men i gitte tilfeller kan både egenskapsbekrivelse og bilde mangle. Kjøper må selv sørge for at varen vil være dekkende for sitt behov. Dersom bilde og/eller informasjon er mangelfull eller fraværende kan kjøper kontakte kundeservice for å få tilgang til ytterligere info. Alle produkter GamEra selger kan brukes i Norge.

 

Dersom det er uoverensstemmelse mellom varens overskrift, bilde og beskrivelse, så er det i hovedregel overskriften som gjelder. I slike tilfeller anbefales kjøper å kontakte kundeservice for å avstemme. GamEra plikter i slike tilfeller å rette feilen på nettsidene.

 

6. Priser

Prisene opplyst på GamEra.no opplyses standard inkl. mva. for angitt mengde (stk). Kjøper kan huke for å vise priser eks. mva., og nettsidene vil huske dette valget. Næringskunder som registrerer seg som bedriftskunder vil få prisene opplyst eks. mva. Prisene vises eks. leveringsomkostninger, dette vises tydelig i kassen før man bekrefter bestillingen. Dersom kunde er tildelt faste rabatter på produkter/produktgrupper, vil rabattene vises etter innlogging. Leveringsomkostningene fremkommer tydelig i handlekurv ut fra valgt leveringsalternativ. Vi tilbyr gratis frakt på kjøp over grensen som til enhver tid står oppgitt på nettsiden. Vi tar forbehold om skrivefeil og andre feil. Ved å klikke «Send bestilling» har kjøper godtatt de fraktprisene som er oppgitt, og vil derfor ikke være gjenstand for kreditering etter at bestillingen er sendt fra GamEra.

 

Dersom en eller flere varer er feilpriset eller har feil pris i forhold til mengde kan GamEra avslå bestillingen og rette opp feilen. Kjøper skal da straks gis beskjed om dette.

 

7. Lagerstatus

Lagerstatus som vises på GamEra.no er varer som ligger på GamEra sitt lager i Sandefjord. For spørsmål om dette, ta kontakt med kundeservice. Det tas også forbehold om feil i lagerstatusvisningen.

 

8. Betaling

Ved bruk av nettbutikken tilbys kjøper de betalingsmåter som til enhver tid er tilgjengelige i nettbutikken. Enkelte finansieringsløsninger vil kreve opplysning om personnummer som kan utløse en kredittvurdering av kjøper. Kjøper vil i slike tilfeller motta et gjenpartsbrev i posten. Ved bruk av Vipps, VISA eller MasterCard via Klarna vil det ved bestillingstidspunkt medføre en reservasjon, slik at beløpet ikke lenger er disponibelt på kjøpers konto. Selve betalingen skjer ofte først når bestillingen er pakket og sendes ut. GamEra tar alle forbehold om at betaling kan skje på andre måter. Ved sletting av bestilling skal reservasjoner opphøre og eventuelle forskuddsbetalinger tilbakeføres til kjøpers konto. Enkelte kjøpere kan få tilgang til utvidede betalingsmåter. Kjøper har tilgang til fakturakopier og sin kundereskontro på "Min side".
 

GamEra benytter seg av Klarna som vår leverandør av kasseløsning. Dette innebærer at vi kan komme til å dele dine personopplysninger, nærmere bestemt kontaktinformasjon og ordreinformasjon når kassen brukes, for at Klarna skal kunne håndtere ditt kjøp. Dine personopplysninger som deles behandles ihenhold til Klarnas egen personvernmerknad.  

 

9. Ordrebekreftelse

GamEra plikter på sin side å bekrefte at bestillingen er mottatt i form av en ordrebekreftelse dersom kjøpers e-postadresse er opplyst. Dersom e-postadresse ikke er opplyst til bestillingen, plikter GamEra seg ikke til å sende ut ordrebekreftelse. Ordrebekreftelse sendes pr. e-post med 3 vedlegg:

 

1. Ordrebekreftelse

2. Angrerettsskjema

3. Salgs- og leveringsbetingelser

 

Ordrebekreftelsen skal inneholde GamEra sine selskaps- og kontaktopplysninger, kjøpers leverings- og fakturaadresse, og bestillers navn som angitt over, kundenummer, ordrenummer, ordrens varelinjer, estimert leveringstidspunkt, betalingsmåte, fraktmetode og fraktpris. Fraktpris til næringsvirksomhet kan være estimert og kan endres ved fakturering (ref punkt. 22), mens fraktpris for forbruker skal være fastsatt før kjøpet gjennomføres. Dersom kjøper/bestiller ikke mottar ordrebekreftelsen innen en time etter bestillingen er fullbyrdet, må han/hun kontakte kundeservice. Kjøper/bestiller på sin side forplikter seg til å lese nøye gjennom ordrebekreftelsen for å kontrollere at opplysningene er korrekte, og snarest mulig kontakte kundeservice ved uoverensstemmelser. Ordrebekreftelsen er grunnlaget for avtaleinngåelsen mellom GamEra og kjøper. GamEra står fritt til å endre fraktmetode dersom dette er tilrådelig, og dette uten å gi kjøper tilbakemelding.

 

10. Bestillingens gyldighet

En bestilling anses å være gjennomført ved å klikke "Send bestilling" i nettbutikken. Avtaletidspunktet er når ordrebekreftelse mottas. En bestilling er en bindende avtale mellom kjøper og selger der begge parter har forpliktelser anført i dette dokumentet. En bestilling hos GamEra er gyldig selv om leveringstiden er lang.

 

11. Avbestilling og endring

Dersom kjøper ønsker å gjøre endringer på sin bestilling kan dette gjøres helt frem til den er pakket til transportcontainer eller hentet av kjøper. Når en bestilling er pakket eller hentet blir det sendt ut en "Leveringsbekreftelse" pr. e-post. Det er da ikke lenger anledning for å gjøre endringer på bestillingen. Dette gjelder imidlertid ikke PCer som bygges av GamEra.  

 

Det anbefales å formidle avbestilling og endringer per chat, da e-post har inntil 24 timers gjennomgåelsesfrist. Det betyr at ved formidling pr. e-post så kan bestillingen være sendt før endringen er mottatt. I slike tilfeller vil ikke endring være mulig. Når en ordre avbestilles skal det sendes ut en e-post som bekrefter dette. Eventuelle reservasjoner som er gjort hos betalingstilbydere skal også opphøres. I tilfeller der bestilling er betalt med kort eller Klarna finansløsning vil det ikke være mulig å gjøre endringer oppad i pris. I slike tilfeller vil bestillingen bli slettet, slik at kjøper kan bestille på nytt i nettbutikken. Ved forsinket levering har kunde rett til å heve kjøp, samt tilbakebetaling av eventuelle forhåndsbetalte beløp i disse tilfellene. Tilbakebetaling skal skje innen 14 dager.

 

Begrensninger / unntak:

1. Varer som bestilles etter ønske fra kjøper, men som ikke markedsføres på nettsidene til GamEra kan ikke avbestilles (spesialbestilling).

2. Varer som tilvirkes eller modifiseres etter kjøpers ønske kan ikke avbestilles. Dette gjelder i hovedsak PCer som GamEra bygger. Dersom man er usikker på hvilke produkter dette gjelder ber vi kunde ta kontakt med selger.

3. Varepartier bestilt til næringsvirksomhet kan nektes avbestilling.

4. Lang leveringstid er ingen automatisk avbestillingsgrunn.

 

Alle avbestillinger eller endringer skal formidles.

 

12. Leveringstid

Leveringstid defineres som tidsrommet fra bestilling til GamEra leverer bestillingen fra seg. Dvs. tidsrommet fra ordrebekreftelse til leveringsbekreftelse. Den inkluderer ikke fremsendingstid med transportør. Den inkluderer heller ikke helger og helligdager. I tilfeller der bestillingen skal hentes hos GamEra defineres leveringstid fra ordrebekreftelse til hentemelding  (plukkbekreftelse) er sendt pr. e-post eller SMS.

 

GamEra forsøker å være så presis som det er praktisk mulig å formidle leveringstid med bakgrunn i den informasjon som foreligger. Endringer i leveringstid varsles pr. e-post, samt står oppført under ordrehistorikk på "Min side" i nettbutikken. Det er imidlertid kjøpers ansvar å tilegne seg informasjon om levering ved å kontrollere e-poster, "Kundesenter" eller kundeservice. En bestilling er gyldig iht. pkt. 9 og vil bli levert når den er klar, uansett hvor lang tid det tar.

 

Alle generelle leveringstider som er oppgitt på GamEra må anses som veiledende. Når leveringstid er oppgitt i antall dager, menes hverdager, og befrakters tid kommer alltid i tillegg. Selger forbeholder seg retten til å endre oppgitt generell leveringstid uten nærmere varsel.

 

13. Levering

Bestillinger som er gjort hos GamEra vil bli levert når alle varene i bestillingen er klare til levering (samlet levering). Samlet levering kan i enkelte tilfeller fravikes, men dette må skje etter anmodning fra kjøper. GamEra er forpliktet til å levere varer iht. bestilling forsvarlig, med følgende unntak og begrensninger:

 

1. Dersom enkelte varer i bestillingen har utgått.

2. Dersom GamEra oppdager feil i varens egenskaper i forhold til opplysninger gitt til kjøper i forkant.

3. Dersom pris eller mengde oppdages å være feil i forhold til ordrebekreftelse.

4. Dersom forfalte fakturaer eller overskredet kredittgrense (næringsvirksomhet)

5. Ved mislighold, mistanke om svindel etc.

 

Kjøper skal da bli varslet om dette, og tilbys alternativ hvis dette finnes. Kjøper står fritt til å endre eller avbestille iht. de vilkår som gjelder.

13.1 Levering til Svalbard, Bjørnøya eller Jan Mayen

Vi tilbyr dessverre ikke levering til Svalbard, Bjørnøya eller Jan Mayen.

 

14. Kjøpers plikt til å motta bestillingen

Kjøper er forpliktet til å motta varene som er bestilt hos GamEra, om ikke annet er avtalt. Kjøper varsles allerede ved utsendelse ved at «Leveringsbekreftelse» blir sendt pr. e-post. I denne e-posten ligger en lenke til "Kundesenter" der det er mulig å spore bestillingen via valgte transportør. Når bestillingen er klar til mottak hos kjøpers lokale hentekontor, levering på døren, eller i GamEra sitt hentepunkt i Sandefjord vil kjøper normalt bli advisert via e-post, SMS og/eller brev. Kjøper er forpliktet til å motta bestillingen med følgende unntak:

 

1. Dersom annet avtales i forkant med kundeservice.

2. Dersom kjøper benytter seg av angreretten, se vilkår for angreretten nedenfor.

3. Dersom forsendelse er tydelig skadet ved utleveringsforsøk. Skade skal også meldes til GamEras kundeservice.

 

14. 1. Når kjøper ikke mottar / henter bestillingen

Kjøper har en plikt til å motta bestilling etter ovenstående vilkår. Dersom kjøper unnlater å motta/hente bestillingen, og for øvrig forholder seg passiv jf. unntakene nevnt over, kan GamEra belaste kjøper for sine omkostninger for bestillingen, med hjemmel i forbrukerkjøpsloven Kap. 7, §40, 2.ledd og § 43 3.ledd. Her brukes en standard beregning for å dekke utlegg som frakt, gebyrer, returfrakt, emballasje, medarbeidernes tidsforbruk og kostnader rundt uønsket lagerhold.

 

Belastningen gjøres som følger: Belastningen faktureres i etterkant av returmottak, eller trekkes ut ved refusjon av allerede betalte ordrer. Det er nok en gang viktig å presisere at kundens plikt til å motta bestillingen ikke utelukkes av lang leveringstid.

 

15. Kjøpers plikt til å kontrollere mottatte varer

Kjøper plikter å kontrollere innholdet av bestillingen innen 7 dager etter mottak. Kontrollen skal bestå i å avstemme innholdet opp mot ordrebekreftelse, samt å se etter defekter, mangler eller skader.

 

Dersom bestillingen inneholder mangler, feillevering eller feil/skader, heretter kalt "feilprodukter" skal kjøper straks og innen 7 dager etter varemottak melde ifra til GamEra. GamEra skal da om ikke annet blir avtalt raskest mulig sende ut varer som mangler, og ordne med kostnadsfri retur av feilprodukter.

 

Kunde på sin side forplikter seg til å levere feilprodukter til ett av Posten/Bring/Post Nord sine leveringssteder påtrykt forhåndsbetalt returetikett levert fra GamEra. Kjøper kan da bli mellomfakturert for utsendte varer som da blir kreditert ved mottak av feilprodukter. Dersom det er uoverensstemmelse mellom varens overskrift, bilde og beskrivelse, så er det i hovedregel overskrift som gjelder. Dersom det foreligger feil i opplysninger om et produkts egenskaper, skal GamEra tilby fri retur eller prisavslag. GamEra forbeholder seg da retten til å avstå fra omlevering. Dette vil da være begrunnet i manglende tilgang på vare, eller at det forvolder betydelige økonomiske tap.

 

16. Angrerett

Kjøper har 14 dagers angrerett som reguleres av angrerettloven. GamEra oppfyller opplysningsplikten jf. Angrerettloven Kap. 2, §8 ved å sende ordrebekreftelse og angrerettsskjema til kjøper, samt at varens pris, mengde og beskaffenhet og totalbestillingens fraktpris er uttrykkelig opplyst i forkant. Angreretten sier at kjøper uten å oppgi årsak kan returnere varer ved å sende angrerettskjema innen 14 dager etter kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen.

 

Kjøper anbefales forøvrig å benytte returportalen på Kundesenter-sidene, da dette fra GamEra sin side erstatter kravet om å sende angrerettsskjema. Dette anbefales for hurtigere returbehandling, men det er ikke et krav hvis angrerettsskjema benyttes. Det er da viktig at "14 dagers angrerett" velges som returårsak for at vilkårene skal innfris. Ved bruk av angrerett må kjøper selv betale for returkostnader, men skal få tilbakebetalt summene for varen(e) samt utgående frakt. Utgående frakt skal evt. avregnes dersom returnerte vare er en del av en større bestilling. Retur av varen skal gjøres innen 14 dager etter at melding om bruk av angrerett er gitt. Refusjon skal skje innen 14 dager etter at GamEra har mottatt varen(e), og utbetales normalt tilbake på det samme betalingsmiddel som bestillingen ble betalt med.

Ved spørsmål knyttet til angrerett eller direkte beskjed om at kjøper påberoper seg angrerett kan gjøres via Kontakt Oss-siden her.
Kjøper har rett til å bruke angreretten på brukte varer mot en verdireduksjon. Ta kontakt med kundesenteret for mer detaljer rundt dette.

16. 1. Kjøpers rett til å inspisere produktet

Kjøper har rett til å inspisere varens egenskaper og beskaffenhet. Hovedregelen for i hvilken utstrekning dette kan gjøres, er at en vare skal kunne inspiseres på lik linje som den kan i en fysisk butikk før kjøper tar stilling til en handel. Vare skal returneres i original emballasje i samme mengde og beskaffenhet. Mangler kan føre til avslag eller delvis regress.

 

16. 2. Unntak fra angreretten

1. Varer som bestilles etter ønske fra kjøper, men som ikke markedsføres på nettsidene til GamEra (spesialbestilling).

2. Varer som tilvirkes eller modifiseres etter kjøpers ønske. Dette gjelder i hovedsak PCer som GamEra bygger. Dersom man er usikker på hvilke produkter dette gjelder ber vi kunde ta kontakt med selger. 

3. Varer med kort holdbarhetsfrist (f.eks. næringsmidler).

4. Programvare, lisenser, bøker, CD/DVD plater. Kravet er at materialet skal være forseglet, med påtrykk om at angreretten utgår ved åpning.

5. Næringsvirksomhet har ikke angrerett.

 

 

17. Åpent kjøp i 60 dager

Kjøper har 60 dagers åpent kjøp. 60 dagers åpent kjøp tar over for angreretten etter den 14 dagen og frem til og med den 60 dagen etter at kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen. Vilkårene for åpent kjøp er identisk med angreretten, med følgende unntak:

1. Kjøper får ikke refundert utgående frakt.

2. Kjøper må søke via vårt retursystem på våre kundesentersider innen den 60 dagen er avsluttet.

3. Åpent kjøp gjelder ikke for næringsvirksomhet

 

17. 1. Varens stand ved bruk av angrerett/åpent kjøp

Produkter må returneres i original emballasje, lik beskaffenhet og i salgbar stand. Produkter kan ikke kjøpes, tas i bruk som egen, returneres på åpent kjøp og få tilbakebetalt for det.

 

18. Reklamasjon

Ved forbrukerkjøp kan kjøper i henhold til Forbrukerkjøpsloven reklamere på produktet. Reklamasjon på forhold relatert til leveransen (slik som feil eller mangel i leveringen) må skje innen rimelig tid etter at kjøper har oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, men ikke lenger enn 14 dager fra det tidspunktet mangelen ble oppdaget.
 

Reklamasjonsretten gjelder i 2 år for varer som koster over kr 200,- men utvides til 5 år dersom varen er tiltenkt å vare i mer enn 2 år. Reklamasjon forutsetter også at det meldes i fra om dette innen "rimelig" tid etter at feilen/mangelen ble oppdaget. Med "rimelig tid" fastsettes 60 dager fra feilen ble oppdaget til at den meldes i fra. Fra det tidspunkt kan reklamasjon avslås eller avkortes.
 

Selv om et produkt er innenfor reklamasjonsfristen så vil ikke alle typer svikt regnes som rettslige mangler som gir kunden rettigheter. Det er en konkret vurdering i hver enkelt sak, og for brukte produkter må forventningene til holdbarhet ofte justeres noe ned.
 

I mange reklamasjonssaker skyldes mangelen brukerfeil, manglende programvareoppdateringer eller mangler på tilstøtende produkter som i mange tilfeller kan rettes på stedet. Reklamasjon skal derfor først meldes til kundeservice til forhåndsvurdering. Send inn en detaljert beskrivelse, da f.eks. «virker ikke» gir liten anledning til feilsøk. Send gjerne bilder også, da det i mange tilfeller forklarer mye. Kjøper plikter i den grad det er rimelig å følge GamEra sine instruksjoner omkring feilsøking/feilretting. Dersom forhåndsvurderingen gjort av GamEra tilsier at det er en reklamasjonssak, skal det:

 

1. sendes ut ny vare dersom defekte vare kan kasseres på stedet, eller

2. opprettes retur i GamEra sitt retursystem for videre behandling. Kjøper skal da motta returopplysninger samt forhåndsbetalt portoetikett. Kjøper på sin side plikter å levere det defekte produktet godt emballert til et av Posten/Bring sine innleveringssteder.

 

Når det returnerte reklamasjonsproduktet ankommer GamEra, skal reklamasjonen vurderes/gjenskapes av tekniker internt, eller videresendes til leverandør/produsent for videre vurdering. Dersom det er hensiktsmessig, kan reklamasjonsproduktet bli returnert direkte fra kjøper til leverandør/produsent. Det vil være fagansvarlig for produktet hos leverandør/produsent eller hos GamEra som tar avgjørelsen for hvorvidt vilkårene for reklamasjon er til stede. Ved avslag på reklamasjon kan kjøper be om en skriftlig vurderingsrapport, og avgjørelsen kan klages inn til forbrukerombudet.

 

Ved innvilgelse av reklamasjon skal GamEra så snart som mulig sende ut reparert eller nytt produkt til kjøper. Dersom produktet ikke lenger finnes i sortiment, skal kjøper tilbys en erstatningsvare med tilsvarende egenskaper, eller på GamEra sin beslutning tilby refusjon av hva en vare med tilsvarende funksjonalitet vil koste. Dersom erstatningsvare ikke finnes skal kjøper tilbys full refusjon. GamEra har inntil to forsøk på å rette feil/mangler, og ved tredje forsøk kan kjøper kreve tilbakebetaling.

 

Reklamasjon dekker ikke kjøpers uaktsomhet ved bruk, ytre påførte skader, skader påført av tredjepartsprodukter, f.eks. ved bruk av for høy spenning, mangel på bruk av sikring eller bruk og installasjon ut over det som er angitt i produktets brukermanual.

GamEra vil følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en evntuell tvist.
Ved spørsmål knyttet til reklamasjon ber vi kunde ta kontakt med oss via en av våre kanaler. Se Kontakt Oss-siden her. 

 

Reklamasjon ved kjøp til næringsvirksomhet har egne vilkår, se punkt “22. Kjøp til næringsvirksomhet”.

 

19. Garanti

Garanti er i utgangspunktet noe som skal gis ut over reklamasjonsretten. Dersom annet ikke er spesifisert for den enkelte vare er det ingen garanti utover reklamasjonsretten. Dersom en vare har noen form for garanti, skal dette være spesifisert i egenskapene for produktet på nettsidene til GamEra. Dersom det ikke står noe annet enn x antall år garanti, så er dette å tolke som en utvidelse av reklamasjonsretten. Dvs. at 10 års garanti, tolkes slik at det forlenger reklamasjonsretten fra 5 til 10 år. Dersom det står 2 års garanti uten videre spesifikasjon så trer reklamasjonsretten inn til fordel. Garanti er ofte et begrep som brukes i utlandet, og kan være påført emballasje, tekster osv. mens reklamasjonsretten i Norge ofte gir bedre vilkår enn garantien. Dersom garantien har noen form for spesifikasjon i produktinformasjonen er det ordlyden som garanterer for produktet. Dvs. at hvis et produkt har garanti for å være vanntett i 10 år, så vil ikke andre feil og mangler dekkes i mer enn inntil 5 år av reklamasjonsretten.

 

Garanti ved kjøp til næringsvirksomhet har egne vilkår, se punkt “22. Kjøp til næringsvirksomhet”.

 

20. Personvern og sikkerhet

GamEra har som høyeste prioritet å ivareta kjøpers og besøkendes personvern. Nettsidene skal være krypterte med SSL-sertifikat som gjør at informasjon som utveksles mellom nettstedet og bruker ikke kan identifiseres av andre. Ved å akseptere salgsbetingelsene og bli en kunde hos GamEra godtar du at vi personaliserer innholdet på nettbutikken basert på dine bevegelser og historikk, samt at dataene brukes til å legge deg inn i en interessegruppe, slik at du mottar relevant markedsføring på eksterne nettsider. Dette gjør vi ved hjelp av eksterne og interne informasjonskapsler og systemer, blant annet ved å analysere info om hvordan du benytter nettstedet, hvilke produkter du ser på, hva du har kjøpt og hva du er interessert i.

 

21. Klage

Klager på GamEra sine tjenester, nettsider, produkter og ansatte kan rettes til daglig leder.

Ved klager på GamEra sin opptreden ut i markedet eller ved brudd på lovverk eller avtale kan klage rettes til forbrukerombudet. Kontaktinfo finnes på Forbrukerrådet sine nettsider.

 

22. Kjøp til næringsvirksomhet

- Kjøp til næringsvirksomhet reguleres av avtaleloven.

- Næringsvirksomhet har ikke angrerett.

 

22. 1. Garanti / reklamasjon ved kjøp til næringsvirksomhet

Ved kjøp til næringsvirksomhet tilbyr GamEra ingen garanti for varer som selges til næringsvirksomhet. Vennligst se avsnitt nedenfor angående produsentgaranti. Kjøp til næringsvirksomhet vil kunne dra nytte av produsentens garanti for alle varer vi selger. Vennligst merk at vi selv ikke tilbyr noen garantier når det gjelder varene, og at alle andre garantier og representasjoner, enten det skulle være uttrykkelig formulert eller underforstått, herved er begrenset i størst mulig grad så langt loven tillater det. GamEra har ikke noe ansvar for tapt fortjeneste hos bedriftskunder. GamEra har heller ikke noe ansvar for indirekte tap, som for eksempel tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning (driftsavbrudd), tap som følge av at produktet ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn), tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt med tredjemann faller bort eller ikke blir riktig oppfylt, eller tap som følge av skade.

 

23. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 18. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600.


Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

 

Tilbake til Hjelp-siden